دانلود مقالات علمی

پرداخت آنلاین بانک ملت
دانلود مقالات سایتهای مرجع سامانه پرداخت آنلاین ما
 
 
 
 
 
 

آموزش تصویری مایکروسافت پراجکت (Ms Project) - قسمت ششم + MSP

نامه الکترونیک چاپ
امتیاز کاربر: / 5
بدخوب 

گزارش‎گيري از پروژه‎ها



1 شناسایی فعاليت‎هاي منحرف شده

اولین عامل ایجادکننده واریانس، تأخیر در شروع شدن و تمام شدن فعالیت هاست. مشخصاً دوست دارید فعالیت هایی را که دیر شروع شده اند یا فعالیت های بعدی که ممکن است در تاریخ زمانبندی خود شروع نشوند را بشناسید. البته شناسایی فعالیت هایی که پایان یافته اند اما در زمان مقرر شروع نشده بودند، مفید است و شناسایی اینکه چرا این اتفاق افتاده است. در اینجا روش های مختلف مشاهده تأخیر فعالیت ها بسته به نوع اطلاعات درخواستی، ارایه شده است:

• اعمال نمای Tracking Gantt جهت مقایسه گرافیکی تاریخ خط مبنای فعالیت با واقعیت یا تاریخ های زمانبندی آن.
• اعمال جدول Variance به یک نمای فعالیت جهت دیدن تعداد روزهای واریانس برای هر یک از تاریخ‎های شروع و پایان فعالیت.
• استفاده از Filter ، جهت جداکردن فعالیت های متأخر یا منحرف شده به همراه فیلترهای Slipping Tasks , Slipped/Late Progress
• استفاده از ساختارهای موجود در نوار Check Progress یا در نوار Compare Progress .

جهت شناسایی واریانس:

1. از منوی Project روی Project Information کلیک کنید. جعبه گفتگوی Project Information باز می شود.
2. روی دکمه Statistics کلیک کنید. پنجره Project Statistics باز می شود. در این پنجره می توانید واریانس و پیرو آن، تاریخ خاتمه کل پروژه با چند روز منحرف شده است.
3. روی دکمه Close کلیک کنید تا جعبه گفتگوی فوق بسته شود. جهت آزمایش واریانس فعالیت مشخص:
4. از منوی View روی Tracking Gantt کلیک کنید. MSP ، نمای Tracking Gantt را آشکار می سازد.
5. در ستون Task Name روی نام فعالیت مورد نظر کلیک کنید.
6. از نوار ابزار استاندار، روی آیکون Go To Selected Task کلیک کنید. در بخش نمودار میله ای، زمانبندی فعلی فعالیت ها به رنگ آبی (اگر بحرانی نباشد) یا قرمز (اگر بحرانی باشند) دیده می شود. در زیر میله هر فعالیت میله خط مبنا به رنگ خاکستری دیده می شود. جهت تمرکز روی فعالیت های منحرف شده از یک فیلتر استفاده می کنیم:
7. از منوی Project روی Filtered For : All Tasks رفته و گزینه More Filters را انتخاب نمائید. جعبه گفتگوی More Filters باز می شود و در آن می توانید فیلترهای از پیش ساخته فعالیت ها و منابع را ببینید.
8. در کادر More Filters روی Slipping Tasks کلیک کرده و سپس دکمه Apply را کلیک کنید. MSP فهرست فعالیت ها را طوری فیلتر می کند که تنها فعالیت هایی که از زمانبندی خود گذشته اند و از خط مبنای طرح منحرف شده اند را از صافی گذرانده و نمایش می دهد.
9. از منوی Project روی Filtered For: All Tasks رفته و سپس All Tasks را کلیک کنید. MSP، فیلتر را بر می-دارد. داده های اصلی بدون هیچ تغییری نمایش داده می شود. تصاویر گرافیکی نمای Tracking Gantt بین عملکرد های زمانبندی شده ، واقعی و خط مبنای پروژه فرق می‎گذارد. جهت مشاهده این اطلاعات در یک ساختار جدول، می خواهیم جدول Variance را در نمای Task Sheet نمایش دهیم:
10. از منوی View روی More View کلیک کنید. جعبه گفتگوی More View آشکار می شود.
11. Task Sheetرا از فهرست نماها انتخاب نموده و دکمه Apply را کلیک نمائید. MSP ، نمای Task Sheet را نمایش می دهد. حال روی جدول واریانس سوئیچ می کنیم:
12. از منوی View روی Table : Entry رفته و سپس Variance را کلیک کنید. جدول Variance داخل نمای Task Sheet آشکار می شود. در این جدول قادرید مقادیر زمانبندی شده و خط مبنا و اختلافشان را برای هر فعالیت ببینید.

آموزش تصویری مایکروسافت پراجکت (Ms Project) - قسمت پنجم + MSP

نامه الکترونیک چاپ
امتیاز کاربر: / 6
بدخوب 

پيگيري پيشرفت پروژه

1 تعريف طرح مبنا

پيگبري نهايي پروژه، وقت و کار بيشتري را از شما و احتمالاً منابع کاري پروژه مي‎طلبد. بنابراين پيش از شروع پيگيري پيشرفت، مي بايست سطح جزئيات مورد نياز در اين مرحله را مشخص نمائيد. سطوح مختلف جزئيات لازم در مرحله پيگيري عبارتست از:

• ثبت کار انجام شده روي پروژه، مطابق با زمان بندي. وضعيت ايده آل آنست که هر کاري در زمانبندي خودش به پايان برسد. آيا اين اتفاق افتاده است؟
• ثبت درصد پيشرفت هر فعاليت يا مقادير قيمت يا رشد، از قبيل 25، 75، 50 يا 100 درصد.
• ثبت مقادير واقعي شروع، پايان، کار انجام شده و طول زمان انجام کار و همچنين مقادير واقعي باقي مانده از هر يک از موارد مذکور در هر فعاليت يا تخصيص.
• پيگيري سطح کار تخصيص يافته در چرخه هاي زماني. اين ها مرسوم ترين سطوح پيگيري هستند. مقادير واقعي را مي توانيد هر روز، هفتگي، ماهانه يا هر زمان دلخواه وارد نمائيد.

با توجه به بخش هاي مختلف پروژه، ممکن است به پيگيري هاي متفاوتي در هر بخش نياز داشته باشيد و يا در يک پروژه، از ترکيب اين سطوح استفاده کنيد. براي مثال ممکن است بخواهيد فعاليت ها با ريسک بالا را از فعاليت هاي با ريسک پائين تميز دهيد.

2 ذخيره کردن خط مبناي پروژه

پس از گسترش يک طرح پروژه، معمولاً يکي از مديران پروژه، که مهمترين فعاليت را به عهده دارد، جهت ثبت کارهاي واقعي انجام شده در پروژه گماشته مي شود. جهت قضاوت روي درستي انجام کار، مي بايست کارهاي انجام شده را با يک مدل صحيح مقايسه کرد. به اين مدل، خط مبنا يا Baseline مي گوئيم. يک Baseline مجموعه اي است از مقادير مهم از قبيل تاريخ شروع و خاتمه پروژه و هزينه فعاليت ها، منابع و تخصيص ها. وقتي شما يک خط مبنا را Save مي کنيد، MSP يک عکس فوري از مقادير موجود گرفته و از آن بعنوان يک ابزار مقايسه استفاده مي کند. مقادير ويژه اي که در يک خط مبنا ذخيره مي شود، شامل فعاليت، منبع و فيلد هاي تخصيص يافته و فيلدهاي Timephased مي شود که در جدول زير فهرست شده اند:

آموزش تصویری مایکروسافت پراجکت (Ms Project) - قسمت پنجم + MSP

 

آموزش تصویری مایکروسافت پراجکت (Ms Project) - قسمت چهارم + MSP

نامه الکترونیک چاپ
امتیاز کاربر: / 6
بدخوب 

تنظيم جزئيات منبع و تخصيص‎ها


1 پيدا کردن منابع پروژه به زمان‎هاي قابل دسترس

يکي از مقاديري که MSP براي هر منبع کاري در نظر مي گيرد، مقدار ((حداکثر سقف در دسترس)) منبع با همان Max.Units است. در واقع بيشترين تواني است که منبع مي تواند جهت تکميل فعاليت ها داشته باشد. تنظيم‎هاي ساعت کاري منبع (ثبت شده در تقويم هاي ويژه منابع) تعيين‎کننده کاري است که منبع مي تواند در زمانبندي خود انجام دهد. با اين وجود، توان کاري منابع (با Units اندازه‎گيري مي شود و بيشترين مقدار آن Max.unit است) تعيين‎کننده دامنه‎اي است که منبع بدون تداخل مي تواند در آن کار انجام دهد.
هر منبع در زمان هاي متفاوت مي تواند چندين Max.Unit داشته باشد. تنظيم ساعت در دسترس بودن منبع در طول مدت مدت پروژه، شما را قادر مي سازد تا مقدار دقيق Max.Unit منبع را در هر زمان کنترل کنيد. براي نمونه، ممکن است در 8 هفته اول، دو نفر برقکار در دسترس داشته باشيد، در 9 هفته بعد از آن نيز 3 نفر و در مابقي زمان پروژه 2 نفر در دسترس داشته باشيد. در دسترس بودن منبع در طول زمان را در قسمت Resource Availability از برگه General در جعبه گفتگوي Resource Info وارد مي کنيد.

براي اين عمل:

1. در ستون Resource Name نام منبع مورد نظر خود را وارد کنيد.
2. از نوار ابزار استاندارد ، روي آيکن Resource Information کليک کنيد.
3. برگه General آنرا باز کنيد.
4. در زير قسمت Resource Availability در اولين ستون از ستون Available From ، NA قرار گرفته که به آن دست نمي زنيد.
5. در ستون Available To ،ت اريخ (پايان عمليات) مورد نظر خود را براي انجام فعاليت وارد کنيد و اين کار را مي-توانيد در سلول هاي زيرين اين ستون هم براي منابع ديگر تکرار کنيد.
6. در دومين سلول از ستون Available From ، تاريخ مبدأ (شروع) عمليات براي منبع مورد نظر خود را وارد کنيد.
7. در ستون Units مقدار مورد نظر خود را وارد کنيد. دکمه Ok را کليک کنيد تا جعبه گفتگوي Resource Info بسته شود.

 

آموزش مایکروسافت پراجکت (Ms Project) - قسمت سوم + MSP

نامه الکترونیک چاپ
امتیاز کاربر: / 7
بدخوب 

مديريت بر روي يك پروژه

1 شروع پروژه

طرح هر پروژه ضرورتاً مدلي است که از روي برخي پروژه هاي واقعي پيش‌بيني کرده و مي سازيد.
آنچه که فکر مي کنيد اتفاق خواهد افتاد، يا آنچه که مي خواهيد اتفاق بيافتد (معمولاً بهتر است اين دو يکي شوند). اين مدل‌ها روي بعضي قسمت‌هاي پروژه پياده مي شوند نه روي تمام بخش هاي آن (فعاليت‌ها، منابع، زمان و احتمالاً هزينه‌هاي مربوطه).
بسته به احتياجات و اطلاعاتي که به آن دسترسي داريد طرح پروژه ممکن است با برخي از مدل‌هاي مهم پروژه هاي واقعي يکي نباشد. براي مثال بسياري از پروژه هاي بزرگ در سازمان‌هايي که قانون براي تغيير مديريت فرآيند دارند، با مشکل مواجه مي شود. پيش از وقوع تغيير اصلي و مجاز در حوزه پروژه، مي بايست ابتدا توسط افراد مدير و مسئول در پروژه ارزيابي شود. اين مسئله در پروژه مهم تلقي مي شود ولي MSP توان درک آنرا ندارد.

2 ساخت يک پروژه جديد

از منوي File روي گزينه New کليک کنيد.
نوار وظيفه New Project آشکار مي شود.

2. از زير New روي پيوند Blank Project کليک نمائيد. MSP يک پروژه جديد ايجاد مي کند و نوار وظيفه New Project جاي خود را به نوار Task از Project Guide مي دهد.

آموزش مایکروسافت پراجکت(Ms Project)-قسمت سوم

 

آموزش تصویری مایکروسافت پراجکت (Ms Project) - قسمت دوم + MSP

نامه الکترونیک چاپ
امتیاز کاربر: / 4
بدخوب 

عوامل مورد نياز براي شروع به کار با MSP
Computer / Processor

حداقل پنتيوم 133 MHZ
Operation System
Windows 2000 يا Service Pak 3 -Sp3 يا Windows XP يا نسخه هاي بالاتر

Memory

64 MB RAM (ترجيحاً 128 MB) به انضمام 8 MB RAM
براي هر يک از برنامه‌هاي سيستم آفيس که به طور همزمان با MSP استفاده مي‌کنيد.

Hard Disk

فضاي ديسک سخت بستگي زيادي به پيکربندي سيستم شما دارد. چنانچه در مراحل نصب، نوع نصب سفارشي [Custom] را برگزينيد حجم فضاي دسيک سخت مورد نياز متغير خواهد بود.
105 MB فضاي خالي روي ديسک سخت به علاوه 70 MB در جائي که عملگر سيستم تام نصب است.

Drive

درايو CD-ROM

Display

Super VGA -800 * 600 يا بالاتر با وضعيت نمايشي 256
colors

چگونگي شروع کار با MSP

از ميز کار ويندوز روي دکمه Start کليک کنيد. 2. از منوي Start، روي All Program (در Windows XP) يا Programs (نسخه هاي ديگر Windows) کليک نموده و سپس روي Microsoft Office رفته و Microsoft Project را کليک کنيد.

آموزش مایکروسافت پراجکت(Ms Project)-قسمت دوم

 

آموزش تصویری مایکروسافت پراجکت (Ms Project) - قسمت اول + MSP

نامه الکترونیک چاپ
امتیاز کاربر: / 3
بدخوب 


1 مفهوم پروژه

پروژه فعاليتي است که داراي زمان شروع و پايان مي‌باشد و نياز به منابع انساني و مادي و زمان دارد.

2 مفهوم مديريت پروژه

مديريت پروژه، يک هنر تجربي گسترده و در واقع يک علم است.
بطور کلي، مديريت مجموعه‌اي است از مهارت‌ها و ابزارها، که در پيشگويي و کنترل خروجي‌هايي که از تلاش‌هاي سازماندهي شده‌تان انتظار مي‌رود، به شما کمک مي‌کند. سازمان شما ممکن است کاري سواي از پروژه انجام دهد. پروژه‌ها از ((عملکردهاي جاري)) يا Ongoing Operations متمايزند.
در واقع پروژه‌ها تلاش‌هاي گذرا و تعهدپذيري هستند که در جهت رفع يک سري از مشکلات و رسيدن به نتايج مشخص انجام مي‌پذيرد.

3 فرآيند مديريت پروژه

مديريت پروژه شامل 4 مرحله مي‌باشد که در صورت انجام اين 4 مرحله مي‌توان از انجام پروژه به طور کامل و موفقيت‌آميز مطمئن شد. اين مراحل شامل:

• نمايش دادن قسمت‌هاي اصلي ساخت يک پروژه
• نمايش زمان لازم براي تکميل هر کار و زمان شروع و خاتمه کار مربوطه
• تعيين و اختصاص منابع مادي و انساني که براي انجام پروژه نياز است
• مقايسه نتيجه پروژه با نتيجه‌اي که قبل از شروع پروژه طرح‌ريزي شده است که اين مقايسه بر مبناي هزينه‌هاي صرف شده براي تکميل پروژه، منابع استفاده شده و زمان صرف شده مي‌باشد.

حال هر يک از موارد فوق را مورد بررسي قرار مي‌دهيم تا با مفهوم آن‌ها بهتر و بيشتر آشنا شويم و در واقع نحوه‌ي کاربرد آن‌ها را در يک پروژه واقعي ولي ساده ببينيم. به عنوان مثال پروژه رنگ‌آميزي داخل آپارتمان را در نظر بگيريد.

صفحه 6 از 11

 
 
 
 


.Reference Industrial Engineering ©2010-2016 By: OMIDIAN Design Group | All rights reserved