دانلود مقالات علمی

پرداخت آنلاین بانک ملت
دانلود مقالات سایتهای مرجع سامانه پرداخت آنلاین ما
 
 
 
 
محل کنونی شما: مهندسی صنایع برنامه ريزي و كنترل پروژه آموزش مایکروسافت پراجکت (Ms Project) - قسمت سوم + MSP
 
 

آموزش مایکروسافت پراجکت (Ms Project) - قسمت سوم + MSP

نامه الکترونیک چاپ
امتیاز کاربر: / 7
بدخوب 

مديريت بر روي يك پروژه

1 شروع پروژه

طرح هر پروژه ضرورتاً مدلي است که از روي برخي پروژه هاي واقعي پيش‌بيني کرده و مي سازيد.
آنچه که فکر مي کنيد اتفاق خواهد افتاد، يا آنچه که مي خواهيد اتفاق بيافتد (معمولاً بهتر است اين دو يکي شوند). اين مدل‌ها روي بعضي قسمت‌هاي پروژه پياده مي شوند نه روي تمام بخش هاي آن (فعاليت‌ها، منابع، زمان و احتمالاً هزينه‌هاي مربوطه).
بسته به احتياجات و اطلاعاتي که به آن دسترسي داريد طرح پروژه ممکن است با برخي از مدل‌هاي مهم پروژه هاي واقعي يکي نباشد. براي مثال بسياري از پروژه هاي بزرگ در سازمان‌هايي که قانون براي تغيير مديريت فرآيند دارند، با مشکل مواجه مي شود. پيش از وقوع تغيير اصلي و مجاز در حوزه پروژه، مي بايست ابتدا توسط افراد مدير و مسئول در پروژه ارزيابي شود. اين مسئله در پروژه مهم تلقي مي شود ولي MSP توان درک آنرا ندارد.

2 ساخت يک پروژه جديد

از منوي File روي گزينه New کليک کنيد.
نوار وظيفه New Project آشکار مي شود.

2. از زير New روي پيوند Blank Project کليک نمائيد. MSP يک پروژه جديد ايجاد مي کند و نوار وظيفه New Project جاي خود را به نوار Task از Project Guide مي دهد.

آموزش مایکروسافت پراجکت(Ms Project)-قسمت سوم

 

 

3 شروع برنامه

4 ذخيره فايل جديد

براي ذخيره فايل جديد مي‌توانيد از منوي File گزينه‌ي Save يا Save As را انتخاب نماييد. در کادر مکالمه باز شده از طريق منوي کشويي که در بالا صفحه است مي‌توانيد درايو و مسير مورد نظر را بيابيد. در قسمت File Name نام فايل را تايپ کنيد (بهتر است اسامي مناسب با موضوع پروژه باشد مبهم نباشد تا در آينده مشکلي پيش نيايد). در قسمت Save As Type نوع فايل‌تان را مشخص نماييد که به طور پيش فرض Project مي‌باشد. اگر فايل را فقط خودتان مورد استفاده قرار مي‌دهيد نوع پيش فرض مناسب است اما اگر مي‌خواهيد فايل را هم خودتان و هم ساير افراد استفاده کنند نوع فرمت آن‌ها را انتخاب نماييد مثلاً گر شما از Project 2003 استفاده مي‌کنيد و دوستتان از Project 2000 استفاده مي‌کند شما بايد از ليست Save As Type نوع فرمت را Project 2000 انتخاب نماييد تا قابل استفاده براي شما و دوستتان باشد.

آموزش مایکروسافت پراجکت(Ms Project)-قسمت سوم

 

5 قرار دادن رمز عبور براي فايل

اگر مي‌خواهيد پروژه را در مقابل دسترسي افراد غيرمجاز ايمن نگه داريد در کادر مکالمه‌ي Save يا Save As در هنگام ذخيره شدن پروژه بر روي دکمه‌ي Tools کليک نماييد و از منوي باز شده فرمان را برگزينيد تا کادري به صورت زير نمايش داده شود.

آموزش مایکروسافت پراجکت(Ms Project)-قسمت سوم

 

در کادر شماره 1 رمز عبور مورد نظرتان را وارد نماييد و در کادر شماره 2 مجدداً رمز عبور را وارد کنيد اگر کادر 3 علامت خورده باشد فايل پروژه را فقط جهت خواندن باز مي‌کند و امکان تغيير و يا نوشتن در فايل مربوطه وجود ندارد.

3-6 ذخيره مجدد فايل

پس از هرگونه تغييري که در پروژه انجام مي‌دهيد بايد تغييرات را ذخيره نماييد تا اين تغييرات بر روي پروژه اعمال شوند. براي اين کار از منوي File گزينه‌ي Save يا Save As را برگزينيد. معمولاً از گزينه‌يSave As براي ذخيره‌ي فايل در مسيري ديگر و تحت نامي ديگر استفاده مي‌کنند. خط مبنا يک تصوير فوري از پروژه است که مي‌توان پيشرفت واقعي پروژه را با مقايسه‌ي آن پيگيري کنيد.

3-7 وارد کردن مشخصات پروژه

همانند ساير نرم‌افزارهاي خانواده Office ، نرم‌افزار MSP هم يکسري از مشخصه هاي هر فايل را در خود فايل نگهداري مي کند. مشخصه‌هايي [Properties] مانند آمار تعداد دفعات بازبيني هر فايل مشخصه هاي ديگر، شامل اطلاعاتي مي شود که مي خواهيد درباره پروژه خود در آن ثبت نمائيد. مانند مدير پروژه، هدف از پروژه، کليد واژه‌هاي پروژه جهت جستجوي فايل مذکور در بين فايل ها.
همچنين MSP از اين مشخصه ها در سربرگ [Header & Footer] خروجي هايتان در هنگام چاپ استفاده مي‌کند.

1. از منوي File روي گزينه Properties کليک کنيد. جعبه گفتگوي Properties باز مي شود.
2. روي برگه Summary کليک کنيد.
3. در کادر Subject عنوان مورد نظر خود را تايپ نمائيد.
4. در کادر Author نام مولف (به عنوان مثال نام خود)را تايپ کنيد.
5. در کادر Manager نام خود و نام مديرتان را وارد نمائيد يا اينکه آنرا خالي بگذاريد.
6. در کادر Company ، نام شرکت خود را وارد کنيد.
7. در کنار عبارت Save Preview Picture در انتهاي پنجره فوق را فعال کنيد.
8. دفعه بعدي که اين فايل در جعبه گفتگوي Open با گزينه انتخاب شده Preview آشکار مي شود.
9. روي دکمه Ok کليک کنيد تا پنجره بسته شود.

آموزش مایکروسافت پراجکت(Ms Project)-قسمت سوم

 

8 تنظيم ساعات کاري در تقويم پروژه

1. در نوار Task روي پيوند Define General Working Times کليک کنيد.
2. روي پيوند Save And Go To Step2 کليک کنيد.
دومين نوار آشکار مي شود. در اين نوار، گزينه هاي لازم براي تغيير ساعات هاي کاري تقويم در روز خاصي از هر هفته بيان مي شود.
3. در انتها روي پيوند Save And Finish کليک نمائيد.

آموزش مایکروسافت پراجکت(Ms Project)-قسمت سوم

آموزش مایکروسافت پراجکت(Ms Project)-قسمت سوم

 

9 تغيير روزهاي کاري

1. در نوار Task روي پيوند Define General Working Times کليک کنيد. نوار Project Working Times آشکار مي شود.
2. در کادر Select A Calendar Template روي فلش کليک کنيد.
فهرستي آشکار مي شود که شامل سه تقويم پايه [Base Calendars] مايکروسافت پروجکت است.

اين سه تقويم شامل:

• Standard: روزهاي کاري عادي در تقويم ميلادي، شامل دوشنبه تا جمعه از ساعت 8 صبح تا 5 عصر با يک ساعت استراحت است.
• 24 Hourse: ساعات غير کاري در تقويم 24 ساعته وجود ندارد.
• Night Shift : يک شيفت کاري شبانه را از دوشنبه شب تا صبح شنبه از ساعت 11 شب تا 8 صبح با يک ساعت استراحت در نظر مي گيرد.

تنها يکي از تقويم هاي پايه به عنوان تقويم پروژه ارائه مي شود.

آموزش مایکروسافت پراجکت(Ms Project)-قسمت سوم

 

10 تغيير ساعات کاري

1. از منوي Tools ، روي گزينه Change Working Time کليک نماييد.
2. در کادر For ، نام منبعي که مي خواهيد ساعات کاري اش را تغيير دهيد، انتخاب نماييد.
3. در تقويم زير ناحيه Select Date ، محدوده تاريخ يا روزهاي هفته اي که مدنظرتان است را انتخاب نماييد.
4. از ناحيه Set Selected Date گزينه‎هايي که مي خواهيد را انتخاب کنيد.

آموزش مایکروسافت پراجکت(Ms Project)-قسمت سوم

 

11 تعيين تاريخ شروع پروژه

1. در نوار Task روي پيوند Set a date to schedule from کليک کنيد.
نوار Set a date to schedule from آشکار مي شود. 2. در نوار بعدي که باز مي شود در کادر Date روي فلش کليک کنيد.
يک تقويم ماهانه کوچک آشکار مي شود. به طور پيش فرض، MSP تاريخ جاري همين روز را به عنوان تاريخ شروع پروژه در نظر مي گيرد.
3. روي فلش هاي چپ و راست تقويم کليک کنيد تا ماه و سال مورد نظر خود را بيابيد.
4. روي روز مورد نظر در آن ماه کليک کنيد.
5. در انتهاي نوار مربوطه روي پيوند Done کليک کنيد.

آموزش مایکروسافت پراجکت(Ms Project)-قسمت سوم

 

12 تنظيمات پيش فرض MSP براي تقويم پروژه

ساعاتي را که MSP مي تواند براي فعاليت ها و منابع زمانبندي کاري بکند، به رنگ آبي و ساعت‎هاي تعطيل به رنگ زرد است، در تنظيمات پايه تقويم پروژه. روزهاي تعطيل يا غيرکاري به رنگ خاکستري در مي آيد و يک خط در زير عدد مربوط به روز آن تاريخ اضافه مي‎شود.
تنظيمات ساعات کاري براي تقريم مبناي استاندارد يا Standard base calendar است (اين تقويم استاندارد داراي 8 ساعت کاري روزانه از 8 صبح تا 5 عصر و يک ساعت استراحت که شنبه و يکشنبه آن نيز تعطيل است).

13 توانايي وارد کردن فعاليت‎ها و پيکربندي پروژه 3-13-1 وارد کردن فعاليت‎ها

بعد از مشخص نمودن تاريخ شروع و خاتمه‎ي پروژه، بايد به دقت وظايف پروژه را تعريف نمود و برنامه‎ي زمان‎بندي را انجام داد. در اين مرحله بايد ليستي از وظايفي که بايد انجام شود، را تهيه کرد. حال براي درک بهتر اين مسئله پروژه‎ي انتشار کتاب را در نظر بگيريد و کار را با ما دنبال نماييد.
با اندکي تامل ممکن است گفته شود اين پروژه شامل سه نوع وظيفه است: 1- نوشتن کتاب 2- چاپ کتاب 3- فروش کتاب.
اما همان‎طور که مي‎دانيد هر يک از اين وظايف از يک سري زير وظايف تشکيل شده‎اند مثلاً:

1- نوشتن کتاب
الف- تحقيق براي جمع‎آوري محتواي کتاب
ب- ايجاد فهرست عناوين
ج- پيش‎نويس
د- تصحيح پيش‎نويس
2- چاپ کتاب
الف- فراهم نمودن کتاب براي چاپ
ب- چاپ کتاب
3- فروش کتاب
الف- توزيع کتاب به کتاب فروشي‎ها
ب- توزيع کتاب به افراد علاقمند

بنابراين جهت استفاده از نرم‎افزار Microsoft Project 2003 جهت کنترل برنامه زمان‎بندي پروژه، ثبت ليست وظايف (To Do List) لازم است حال با هم نحوه‎ي وارد کردن اين وظايف و پيکربندي پروژه‎ي فوق را دنبال مي‎کنيم.
براي وارد کردن وظايف کافي است بر روي اولين رديف خالي از ستون Task Name کليک کنيد و سپس شرح وظيفه را تايپ کنيد. براي عريض‎تر کردن ستون Task Name جهت فضاي بيشتر براي توضيحات مي‎توانيد لبه‎ي راست ستون مربوطه را بکشيد و يا مي‎توانيد لبه‎ي راست Task Name را دوبار کليک کنيد تا ستون فوق متناسب با طولاني‎ترين سطر توضيحات گردد.
با زدن کليد Tab مي‎توانيد به ستون بعدي يعني Duration وارد شويد. در اين ستون مدت زماني که براي اين وظيفه تخمين زده‎ايد را وارد مي‎نماييد که در ابتدا 1d يا 1day (يک روز) است که مي‎توانيد اين مدت زمان را تغيير دهيد با زدن فلش‎هاي بالا و پايين مي‎توان بر اين زمان بيفزاييد و يا از آن بکاهيد و حتي امکان استفاده از مقياس‎هاي زماني ديگر نيز مي‎باشد که در جدول زير ليستي از اين مقياس‎هاي زماني به صورت مختصر آمده است که شما مي‎توانيد در هنگام وارد کردن مدت زمان از آن‎ها استفاده نماييد.

دقايق----m
ساعات ----h
روزها----d
روزهاي صرف شده -----ed
هفته‎ها---- w
ماه‎ها----mon

در صورتي که بر روي ستون مربوطه دابل کليک نماييد کادري به صورت زير باز مي‎شود:

آموزش مایکروسافت پراجکت(Ms Project)-قسمت سوم

 

که در برگه General مي‎توانيد در کادر Duration مدت زمان را وارد نماييد.
در صورتي که فضاي کافي براي ستونDuration وجود داشته باشدProject نام کامل مقياس زماني را در ستون مربوطه قرار مي‎دهد يعني به جاي d ، dayرا قرار مي‎دهد.0 مي‎توانيد قسمت Task Informationرا وسيع‎تر کنيد. براي اين کار کافي است ميله‎اي که اين بخش را از بخش نمودار جدا مي‎کند را بکشيد تا اين قسمت وسيع‎تر شود. شکل زير محيط Project را بعد از عمل فوق نشان مي دهد.

آموزش مایکروسافت پراجکت(Ms Project)-قسمت سوم

 

حال ساير وظايف را نيز در قسمت Task Information وارد نماييد. (وظايف پروژه انتشار کتاب) در صورتي که پروژه پيچيده و بزرگ باشد، در برخي شرايط لازم است که وظايف را گروه‎بندي و تحت يک وظيفه خلاصه در آوريم. براي اين کار کافي است بر روي وظيفه‎اي که مي‎خواهيد به صورت وظيفه خلاصه در آيد کليک نماييد و دکمه‎ي Out dent در نوار ابزار Formatting را کليک نماييد. نکته‎اي که بايد در اين جا بيان نمود اين است که وارد نمودن مدت زمان براي وظايف خلاصه لازم نيست خود Project مدت زمان را بر اساس مسير بحراني وظايف فرعي تعيين مي‎کند. نکته‎ي ديگر اينکه وقتي وظيفه‎اي جديد را اضافه مي‎کنيد (از طريق منوي Insert فرمان New Task) اين وظيفه در همان سطحي که وظايف قبلي هستند، اضافه مي‎شود. بدين معنا که اگر وظيفه‎ي قبلي خود زيروظيفه است. اين وظيفه‎ي جديد نيز به صورت زيروظيفه در مي‎آيد که بايد توسط دکمه‎ي Out dent در نوار ابزار آن را به صورت وظيفه خلاصه در آورد. در صورتي که بخواهيد وظيفه اي به صورت زيروظيفه درآيد بايد دکمه‎ي Indent در نوار ابزار را کليک نماييد.

آموزش مایکروسافت پراجکت(Ms Project)-قسمت سوم

 

13-2 فازبندي فعاليت‎ها

مرتبط کردن فعاليت ها توسط فازبندي، به سازماندهي گروهي فعاليت ها کمک مي کند. بطوريکه با ديدن فازهاي پروژه، هر شخص ثالثي مي تواند گام‎هاي اصلي پروژه را بدون پرداختن به جزئيات، مشاهده نمايد. به عنوان نمونه، فازهاي عمده پروژه توليد فيلم با ويدئو را مي توان به صورت: توليد آزمايشي، توليد انبوه و توزيع محصول ايجاد کرد. با ايجاد فرورفتگي‎ها و برآمدگي‎ها در فهرست فعاليت ها، مي توانيد فازهاي پروژه را ايجاد کنيد. کار کردن با فازها در MSP شبيه Outline‎ها در Word است. در MSP فازها را به اسم Summary Task يا فعاليت هاي مادر مي شناسيم. هر چند يک Summary Task شامل چندين Subtask يا فعاليت هاي زيرگروه است. اما در Duration ، تاريخ شروع و ساير مقادير آن نمي توان دست برد، چرا که اين اطلاعات در Summary Task ها، از مجموع مقادير اختصاص داده شده به فعاليت هاي زير گروه خود را ايجاد شده اند. Summary Task ها در رسيدن به اطلاعاتي در مورد فازهاي عمده کاري پروژه مفيدند.

14 تعريف ساختار کدهاي WBS

استفاده از سيستم ساختار تقسيم کار (WORK BREAKDOWN STRUCTURE) يا WBS به فهرست نمودن پروژه هاي پيچيده کمک مي کند. شماره کد گذاري WBS وظائف بر طبق موقعيت آن ها در طرح انجام مي گيرد. به طور مثال تگر چشم انداز حياط در پروژه مدنظر مي باشد وظائف مورد نظر چنين است:

1- بريدن درخت‎ها
2- بيرون آوردن ريشه ها
3- جمع کردن تکه ها
4- برداشتن خاک نامرغوب
5- نصب سيستم آبياري زيرزميني
6- ريختن ماسه ها
7- چمن کاري
8- مشجر کردن تپه ها

کد WBS براي اولين وظيفه فقط (1) است، اگر وظيفه مزبور شامل زير وظائف ذيل باشد:

1- کسب مجوز براي بريدن درخت
2- بريدن درخت‎ها
3- جمع کردن درخت‎ها
4- جمع کردن بيشه ها

وظائف فوق به ترتيب داراي کدهاي 1.1، 1.2، 1.3، 1.4 مي باشند و اگر اولين وظائف مزبور شامل زير وظائفي به صورت ذيل باشد:

1- رفتن به شهر جهت گرفتن اطلاعات و فرم
2- طرح نقشه
3- پر کردن فرم
4- نوشتن چک

وظائف وزبور به ترتيب داراي کدهاي WBS ،1.1.1، 1.1.2، 1.1.3 مي باشند. 3-15 روابط پيش نيازي بين فعاليت‎ها در هر پروژه، فعاليت هايي وجود دارد که تا انجام نشوند، يکسري فعاليت‎هاي ديگر انجام شدني نخواهند بود. چهار نوع ارتباط بين فعاليت ها مي توان برقرار کرد:

آموزش مایکروسافت پراجکت(Ms Project)-قسمت سوم

 

در نماهاي Gantt Chart و Network Diagram پيوند بين فعاليت ها، با خطوط فلش داري که آنها را به هم متصل مي-کند، مشخص مي‎شود.

16 محدوديت‎ها

در برآورد Duration هر فعاليت، به دو قانون عمومي توجه کنيد:

• Duration کل پروژه، اغلب به Duration فعاليت ها وابسته است، پروژه هاي طولاني برخلاف پروژه هاي کوتاه مدت، تمايل به داشتن فعاليت هاي بلند مدت دارند.
• چنانچه پس از چندي طرح پروژه را پيگيري کنيد، مي بايست در مورد سطحي از جزئيات که مي خواهيد در فعاليت هاي پروژه تان نمود پيدا کند، تحقيق کنيد.

به عنوان نمونه چنانچه پروژه اي چند ساله داريد، در عمل، امکان سنجش و پيگيري فعاليت هايي که در چند دقيقه يا ساعت اندازه گيري مي شود، وجود ندارد. عموماً بايد Duration فعاليت را در پائين ترين سطح از جزئيات، اندازه گيري کنيد و دقت خود را کنترل کنيد، اما نه کمتر.
براي پروژه هاي واقعي اغلب مي بايست Duration فعاليت ها را برآورد کرد. براي اين کار اين موارد مهم را در نظر بگيريد:

• اطلاعات تاريخي از پروژه هاي مشابه که پيش از اين انجام يافته اند.
• از افرادي که روي انجام فعاليت ها کار مي کردند، کمک بگيريد.
• با افرادي که روي پروژه هاي مشابه، مديريت مي کنند، مشورت کنيد.
• سازمان هاي حرفه اي يا صنعتي مرتبط با پروژه شما مانند شما هستند.

جهت ترکيب پروژه ها، احتمالاً تلفيقي از موارد بالا، براي تخمين Duration فعاليت ها به کارتان بيايد. اما Duration نادرست فعاليت ها يک مشکل اصلي از خطا (Risk) در هر پروژه است. برآورد صحيح بهتر از تلاش بي فايده روي فعاليت است.

17 افزودن يادداشت به فعاليت‎ها

مي توان اطلاعات مربوط به يک فعاليت را در يک برگه Note ذخيره کرد. اطلاعاتي مثل توصيف جزئيات مربوط به يک فعاليت، اين اطلاعات در يک فايل MSP ذخيره خواهد شد و قابل چاپ گرفتن هم مي باشد. سه نوع يادداشت وجود دارد: يادداشت مربوط به فعاليت ها، يادداشت مربوط به منابع و يادداشت مربوط به کارهاي محوله. اين يادداشت ها را در برگه Note در جعبه گفتگوي Task Information وارد مي کنيد. (اين جعبه گفتگو از نوار ابزار و منو هاي MSP قابل دسترس است). اين نوشته ها در MSP با ساختار Text ذخيره مي شود. حتي مي توان در اين يادداشت‎ها يک تصوير اضافه نمود و يا پيوندي به ساير فايل ها در آن قرار داد.

1. در نوار Task روي پيوند Link To or Attach More Task Information کليک نمائيد. نوار Add Information آشکار مي شود.
2. نام فعاليت مورد نظر خود را انتخاب نمائيد.
3. در نوار مذکور روي پيوند Add A Note کليک نمائيد. جعبه گفتگوي Task Information روي برگه Notes باز مي شود.
4. در کادر Notes عبارت مورد نظر خود را تايپ کرده و Ok کنيد.
5. اشاره‎گر ماوس را روي آيکون ظاهر شده در کنار فعاليت ببريد.
يادداشت شما در يک ((صفحه نکته)) يا Screen Tip نمايان مي شود.

آموزش مایکروسافت پراجکت(Ms Project)-قسمت سوم

 

آموزش مایکروسافت پراجکت(Ms Project)-قسمت سوم

 

18 کنترل طول مدت طرح پروژه

در اين مرحله از کار شايد بخواهيد بدانيد که طول مدت انجام پروژه چقدر است. شما مستقيماً نمي توانستيد کل Duration پروژه يا تاريخ خاتمه آن را وارد کنيد. اما MSP اين مقادير را بر مبناي Duration فعاليت ها و ارتباط بين آنها محاسبه نموه است. ساده ترين راه جهت مشاهده اين آمار، ورود به جعبه گفتگوي Project Information است.

1. از منوي Project روي گزينه Project Information کليک نمائيد.
جعبه گفتگوي Project Information باز مي شود.
تاريخ خاتمه پروژه نمايان مي شود.
در اين پنجره قادر به ويرايش اين تاريخ نيستيد. اما اين بر مبناي تاريخ شروعي که پيش از اين براي پروژه تان وارد کرده بوديد، محاسبه شده است. MSP بر مبناي مجموع روزهاي کاري که براي انجام فعاليت ها لازم است، محاسبات خود را از روز اول پروژه آغاز مي کند تا به تاريخ خاتمه برسد.
جهت بررسي اطلاعات مربوط به Duration :
2. روي دکمه Statistics کليک کنيد. جعبه گفتگوي Statistics آشکار مي شود.
هنوز نيازي به پرداختن به تمام اين اطلاعات نداريد، اما تاريخ خاتمه جاري Current Finish Date و Duration جاري دو نکته مهم اند.Duration ، مجموع روزهاي کاري در تقويم پروژه است که بين تاريخ شروع و خاتمه پروژه نهفته شده است.
اين اعداد را مي توان در Gantt Chart به روز کرد.
3. روي دکمه Close کليک کنيد تا جعبه مزبور بسته شود.

آموزش مایکروسافت پراجکت(Ms Project)-قسمت سوم

 

19 تماشاي مسير بحراني پروژه

((مسير بحراني)) گروهي از فعاليت هاست که در صورت عقب افتادن کارشان، در تاريخ خاتمه پروژه تاثير گذارند.
کلمه بحراني باعث انجام کاري نمي شود بلکه تنها، اهميت فعاليت هاي مزبور را در سراسر پروژه بيان مي کند. مسير بحراني، چگونگي تأثير زمانبندي فعاليت هايش را روي تاريخ پايان پروژه اعلان مي دارد. زيرا تاريخ خاتمه پروژه، در بيشتر پروژه ها از اهميت خاص برخوردار است. چنانچه بخواهيد جهت کاستن از طول مدت زمان انجام پروژه Duration فعاليت ها را کوتاه مي کند، مي بايست اين کار را روي فعاليت هاي مسير بحراني انجام دهيد.
در طول عمر يک پروژه، با پايان يافتن برخي از فعاليت ها و جلو يا عقب افتادن از زمانبندي، ممکن است مسير بحراني تغيير کند. تغييرات زمانبندي که از تخصيص منابع به فعاليت ها حاصل مي شود هم مي تواند مسير بحراني را عوض کند. پس از اينکه فعاليتي که روي مسير بحراني است بطور 100 درصد تکميل شد، از مسير بحراني خارج مي شود، زيرا ديگر در تاريخ خاتمه پروژه تأثيرگذار نيست.
رمز شناسايي مسير بحراني، شناختن رکودها يا کم کاري ها (Slack) است که همان شناوري است. دو نوع شناوري وجود دارد: شناوري آزاد، شناوري کل.
شناوري آزاد: مقدار زماني است که يک فعاليت مي تواند درنگ کند پيش از اينکه موجب تأخير فعاليت ديگري شود.
شناوري کل: : مقدار زماني است که يک فعاليت مي تواند درنگ کند پيش از اينکه موجب تاخير در تاريخ خاتمه پروژه شود.
چنانچه ((شناوري کل)) يک فعاليت کمتر از مقدار مشخصي باشد (معمولاً صفر) آن فعاليت روي مسير بحراني است.
در مقايسه، شناوري داشتن فعاليت هاي غير بحراني، به اين معني است که مي توانند زودتر يا ديرتر از زمان شناوري خود شروع شده يا تمام شوند، بدون اينکه در تاريخ خاتمه پروژه تأثيرگذار باشند.
يکي از راه هاي مشاهده مسير بحراني استفاده از نماي Detail Gantt است:

1. از منوي View روي گزينه More Views کليک کنيد.
2. در جعبه گفتگوي More Views عنوان Detail Gantt را انتخاب کرده و سپس دکمه Apply را فشار دهيد. پروژه در نماي Detail Gantt را انتخاب کرده و سپس دکمه Apply را فشار دهيد. پروژه در نماي Detail Gantt آشکار مي شود.
3. از منوي Edit ، روي Go To کليک کنيد (کليد Ctrl+G هم همين کار را مي کند).
4. در کادر ID به عنوان مثال عدد 13 را تايپ کرده و کليد Enter را فشار دهيد.
MSP فعاليت 13 را ظاهر مي کند.
در نماي Detail Gantt اختلاف بين فعاليت هاي مسير بحراني و غير بحراني تشخيص داده مي شود. فعاليت هاي مسير بحراني داراري ميله هاي قرمز رنگ و غير بحراني ها داراي ميله هاي آبي رنگ هستند. در اين نما، فعاليت هاي داراي شناور آزاد را هم مي توانيد ببينيد. ميله آبي بيانگر Duration فعاليت ها است. خط نازک سبز آبي، و شماره هاي مقابل آن (در صورت وجود) بيانگر شناوري آزاد آن فعاليت است.
در کار با مسير بحراني به موارد زير توجه کنيد:
• چنانچه شناوري يک فعاليت صفر باشد، MSP بصورت پيش گزيده، آنرا بحراني مي کند. به اين ترتيب مي‎توان مقدار شناوري لازم براي يک فعاليت را طوري تغيير داد تا بحراني شود. براي اين کار، از منوي Tools روي گزينه Option کليک کنيد و در جعبه گفتگوي Option برگه Calculation را انتخاب کنيد. در کادر Tasks Are Critical If Slack Is Less Than Or Equal To تعداد روز مورد نظر را وارد کنيد.
• MSP بشکل يکريز مسير بحراني را محاسبه مي کند. حتي اگر شما از آن نخواهيد.
• در بخش نمودار نماي Detail Gantt شناوري آزاد ارائه مي شود و مي توانيد مقادير آزاد و کل را در جدول زمانبندي شده ببينيد. اين جدول را مي توانيد به هر نماي Gantt يا Task Sheet اعمال کنيد.

آموزش مایکروسافت پراجکت(Ms Project)-قسمت سوم

 
 
 
 


.Reference Industrial Engineering ©2010-2016 By: OMIDIAN Design Group | All rights reserved